Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis / ‘Basisschool De Vuurtoren, Scheveningen’ / 2003

Zijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - team 5 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - team 4 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - team 3 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - team 2 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - team 1 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 013 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 007-B 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 018 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 012 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 030 1024PXZijlmans & Jongenelis - 2003 - De Vuurtoren - 031 1024PX

Een grote prijzenkast met daar bovenop een man met een knipperend hoofd. Het hoofd van de man knippert rood van schaamte, trots of inspanning of een mix van allemaal. Wie zal het zeggen? De prijzenkast, of eigenlijk een mooie in aluminium gegoten prijzenplank, is vanaf de straat te zien. Hij wordt ’s avonds verlicht. De installatie geeft iedereen die voorbij komt een kijkje in de prestaties van de leerlingen van de school. Ook onderdeel van het kunstwerk van Zijlmans & Jongenelis voor Christelijke basisschool De Vuurtoren is een serie van vijf samengestelde groepsfoto’s van kinderen die geselecteerd zijn op verschillende uiterlijke kenmerken. Dezelfde haardracht, verschillende tinten huidskleur, houding en meer was doorslaggevend voor het samenstellen van de verschillende teams.

Een school heeft als taak leerlingen te onderrichten in allerlei vakken, maar daarnaast is het een ontmoetingsplaats van kinderen met kinderen en kinderen met volwassenen. In die context zijn allerlei patronenen en ‘regels’ te ontdekken. Wie ben jij in die structuur? En hoe houd je je staande als individu? Identiteit en competitie zijn belangrijke elementen. Word je als eerste of als laatste gekozen voor het team bij gym? En welke kenmerken zijn dan doorslaggevend? Ben je populair of niet? En waar hangt dat vanaf? De samengestelde portretten belichten dit onderdeel van de schooljungle. Zijlmans & Jongenelis portretteerden alle leerlingen en leerkrachten van de school in een staande of knielende houding en kozen hieruit de portretten voor de gemonteerde beelden. Kom je in de foto, ben je onderdeel van het team? En waarop ben je dan geselecteerd? Vragen die de beelden onmiddellijk oproepen. De beelden zijn geheimzinnig, omdat je echt moet nadenken over de rode draad in de groep. Zijlmans & Jongenelis maken met de foto’s iedereen duidelijk dat ‘ongeschreven’ regels bestaan, maar ook dat deze vaak belachelijk, relatief en naar je hand te zetten zijn. De prijzenkast staat juist voor de gezamenlijke inspanningen. Samen sleep je ze in de wacht, voor de eer van de school, van je klas, van je groepje. Je laat iedereen daarbuiten zien dat je als team kunt opereren en daarin succesvol kunt zijn. En dát mag ook iedereen weten. (tekst: Femke Lutgerink 2011)